fbpx

Schade, boetes en verzekering

Heb je een vraag over jouw reservatie? Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen.
Staat jouw antwoord er niet tussen? Neem dan even contact op met ons.

Veelgestelde vragen:


Hoe verloopt de check-in van het voertuig?

Als u tijdens de kantooruren de wagen binnenbrengt, zal een medewerker samen met u het voertuig nakijken op schade. De check-in gebeurt digitaal door middel van een tablet. Als er schade wordt vastgesteld die niet getolereerd kan worden, dan zal er door Carrosserie Van Laer een raming worden gemaakt van de kosten. Alle kosten onder de vrijstelling alle risico zijn ten laste van de klant. U kan dit risico verlagen door het aankopen van een extra verzekering mini of maxi.

Carrosserie Van Laer er alles aan doen om de kosten laag te houden: wat we kunnen herstellen, zullen we herstellen. Vervangen kunnen we altijd, maar dat is een duurdere oplossing en dat is niet fijn voor de portefeuille. Bij twijfel aan ons bestek, staat het u vrij om op eigen kosten een onafhankelijke autodeskundige aan te stellen. U zal zien dat deze ons gelijk zal geven: onze carrosserie afdeling bestaat al sinds 1960 en is erkend voor elke verzekering. Het is alleszins niet de bedoeling om u bang te maken als u schade hebt gereden; samen, begripvol en constructief komen we er altijd wel uit.

Onze voertuigen zijn omnium verzekerd met een vrijstelling eigen schade van 10%, dit wil zeggen dat als een voertuig 15000 euro aankoopwaarde heeft, u instaat voor de eerste 1500 euro kosten. Let op: deze vrijstelling is van toepassing per schadedossier.

Van élke schade wordt een foto genomen met een tijdstip. Dit wordt op een tekening van de wagen geplaatst zodat de volgende huurder exact weet welke schade zich waar bevindt.

Nadat de check-in is verlopen, dan kan u, indien gewenst, een e-mail krijgen met de geüpdatete schadestaat.

Terug naar vragen


Wat met parkeer- en verkeersboetes?

Uiteraard probeert u als huurder we boetevrij te blijven maar een parkeer- of verkeersboete is helaas snel gebeurd.

De meeste boetes die we binnenkrijgen zijn parkeerboetes. Onze wagens zijn uitgerust met een parkeerschijf, maar deze durft ontvreemd worden. Kijk daarom goed na voor dat u vertrekt dat er een parkeerschijf in de wagen zit. Autoverhuur Van Laer is in geen geval verantwoordelijk als u toch parkeert in een zone waarin een parkeerschijf verplicht is en u deze niet zou hebben gelegd.

Verkeersboetes
Deze boetes (politieboetes) vallen onder de strafwetgeving. U bent als bestuurder volledig verantwoordelijk en deze boete wordt ook als volledig ten laste van jou als bestuurder gesteld. We raden u aan om deze boete zo snel mogelijk te betalen, binnen de termijn. Hoe langer u wacht, hoe hoger de kosten kunnen oplopen. Bij niet-betaling wordt een deurwaarder ingeschakeld.

Ook als u in het buitenland een boete oploopt dient u deze te betalen, uiteraard.

Wij houden u op de hoogte van het ontvangen van de boete. Als de waarborg nog niet vrijgegevens is of teruggestort gebruiken wij deze om de boete te vereffenen.

Parkeerboetes
Parkeerboetes of retributies vallen onder de gemeentelijke wetgeving. Uiteraard dient u deze als bestuurder zelf te betalen. Betaal deze binnen de termijn en voorkom zo extra kosten van zowel ons als gemeente.

Procedure parkeerboetes:

  • Werd er een parkeerticket achter de ruitenwisser van de voorruit gestoken? Betaal het verschuldigde bedrag dan binnen de termijn. Alle informatie over deze betaling vindt u terug op het parkeerticket.
  • Negeert u deze boete of betaalt u deze niet tijdig, dan zullen wij een aanmaning sturen. Hieraan zijn administratieve kosten verbonden: 30 euro.
  • Als u deze aanmaning ook niet tijdig betaalt, volgt een tweede aanmaning, de administratieve kosten tellen dan ook op: er komen nog eens 45 euro bij.
  • Bij een eventuele derde aanmaning volgt een aangetekende, de kosten van deze zending zijn ten laste van de huurder + opnieuw een administratieve kost van 45 euro
  • Als ook deze betaling achterblijft, dan wordt er een deurwaarder ingeschakeld. En dan lopen de kosten hoog op.

Als u niet akkoord gaat met de parkeerboete, dan kan u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente of stad. Hiervoor raadpleegt u best het reglement van de gemeente. U laat dit ook aan ons weten, zodat wij ook op de hoogte zijn. Autoverhuur Van Laer zal de parkeerboete steeds doorrekenen naar de klant, ongeacht de status van de betwisting. Als achteraf blijkt dat u toch in recht wordt gesteld, dan storten wij graag het bedrag terug, maar tot dan betaalt u eerst de boete aan ons.

Terug naar vragen


Hoe zit het met de verzekering van het voertuig?

Burgerlijke Aansprakelijkheid is inbegrepen in de huurprijs. De vrijstelling (franchise) hangt af van het voertuigtype. Wij raden je aan om aanvullende afkoop vrijstelling te nemen. Zo moet je bij schade veel minder betalen en ben je zeker van een lage schadekost. Een aantal voertuigen zijn voorzien van een vaste vrijstelling die niet afkoopbaar is. Vraag er bij afhaling van je voertuig naar aan de balie.

Ga je naar het buitenland? Dan sluit je best een bijkomende reisbijstandsverzekering af. Zonder reisbijstandsverzekering is er in geval van pech of ongeval geen repatriëring van het voertuig, de bestuurder of andere inzittenden voorzien. Enkel in geval van een mechanisch probleem met aansprakelijkheid van de verhuurder zorgt de verhuurder voor repatriëring van het voertuig indien het voertuig voor herstelling moet achter gelaten worden.

Onder Burgerlijke Aansprakelijkheid is de volgende schade niet mee voorzien:

  • schade aan het dak van het voertuig en schade door de lading;
  • schade die voortkomt uit een grote fout of grove nalatigheid van de huurder of bestuurder (bijv. rijden onder invloed van drugs of alcohol);
  • schade die opzettelijk werd aangebracht (bijv. fraude) door de huurder en/of bestuurder;
  • schade aan de goederen die je vervoert.

Bij je verzekeringsmakelaar kan je een extra verzekering afsluiten voor je lading of voor de inzittenden bijkomend te verzekeren.Terug naar vragen


Wat te doen bij pech of ongeval?

Wat te doen bij pech:

Tracht de oorzaak van het defect op te sporen en eventueel op te lossen.
Bel ons tijdens de kantooruren om te kijken hoe we het probleem kunnen oplossen.
Is het probleem cruciaal en gebeurd het u na de openingsuren? Als u verzekering mini of maxi hebt bijgenomen hebt u recht op 24u/24u 7d/7d assistance. Dit telefoonnummer wordt op het contract uitgeprint.

Veel voorkomende situaties:

  • Een platte band. Dit kan zijn omdat er in een nagel is gereden. Rijdt in geen geval verder om de velg niet te beschadigen. Kom tijdens de kantooruren met ons in contact, we bekijken welke oplossing de meest geschikte is. Het kan zijn dat u op eigen initiatief naar een bandencentrale mag gaan.
  • Een platte batterij. Dit kan zijn omdat de radio is blijven spelen, de 4 pinkers blijven opstaan, … Probeer uzelf te behelpen met startkabels of een startbooster. Kom tijdens de kantooruren met ons in contact om de kijken welke oplossing de meest geschikte is.

Let wel: sleepkosten kunnen aangerekend worden indien het technisch defect niet ter verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Een reisbijstandsverzekering is niet inbegrepen in het huurcontract.

Als de schade niet te wijten is aan de bestuurder dan nemen wij onze verantwoordelijkheid als verhuurder om kosteloos een gepaste oplossing te bedenken.

Wat te doen bij een ongeval:

Help, u bent betrokken bij een ongeval. Zorg dat u veilig en ongedeerd bent en contacteer ons.

Er zijn een aantal situaties mogelijk:

  • U bent in recht: vul het aanrijdingsformulier correct in en laat eventueel een proces-verbaal opstellen door de politie.
    Let op: foutief invullen van het aanrijdingsformulier kan ervoor zorgen dat de verantwoordelijkheid bij u gelegd wordt en dat u instaat voor zowel schade aan het eigen voertuig alsook de tegenpartij. Indien aanwezig: bezorg ons het proces-verbaal nummer uitgeschreven door de politie. Alle informatie is welkom.
    Wij houden de waarborg in tot de aansprakelijkheid is uitgeklaard door beide verzekeringsmaatschappijen.
  • U bent in fout: vul het aanrijdingsformulier correct in en laat eventueel een proces-verbaal opstellen door de politie. Indien u geen gebruik hebt gemaakt van de extra verzekering “mini” of “maxi” dan is de vrijstelling burgelijke aansprakelijkheid maximaal 600 euro. Deze kost is ten laste van de huurder, bovenop de schade aan de eigen wagen.
  • De wagen rijdt nog: indien veilig op de baan, dan kan u de wagen blijven gebruiken tot het einde van de huurperiode. De schadestand wordt bijgewerkt op het einde van de huurperiode.
  • De wagen rijdt niet meer: bel ons tijdens de kantooruren, we zorgen samen voor een gepaste oplossing. Als u geen extra verzekering mini of maxi hebt genomen wordt er getakeld door onze zusterfirma Carrosserie Van Laer, anders doet de assistance dit.

Terug naar vragen