Heb je een vraag over jouw reservatie? Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen.
Staat jouw antwoord er niet tussen? Neem dan even contact op met ons.
Veelgestelde vragen:
Als u tijdens de kantooruren de wagen binnenbrengt, zal een medewerker samen met u het voertuig nakijken op schade. De check-in gebeurt digitaal door middel van een tablet. Als er schade wordt vastgesteld die niet getolereerd kan worden, dan zal er door Carrosserie Van Laer een raming worden gemaakt van de kosten. Alle kosten onder de vrijstelling alle risico zijn ten laste van de klant. U kan dit risico verlagen door het aankopen van een extra verzekering mini of maxi.
Carrosserie Van Laer er alles aan doen om de kosten laag te houden: wat we kunnen herstellen, zullen we herstellen. Vervangen kunnen we altijd, maar dat is een duurdere oplossing en dat is niet fijn voor de portefeuille. Bij twijfel aan ons bestek, staat het u vrij om op eigen kosten een onafhankelijke autodeskundige aan te stellen. U zal zien dat deze ons gelijk zal geven: onze carrosserie afdeling bestaat al sinds 1960 en is erkend voor elke verzekering. Het is alleszins niet de bedoeling om u bang te maken als u schade hebt gereden; samen, begripvol en constructief komen we er altijd wel uit.
Onze voertuigen hebben een vrijstelling van 3250 euro eigen schade. U kan deze verlagen door middel van het aankopen van een extra verzekering. Neemt u de verzekering ‘Mini’ erbij, dan bedraagt de vrijstelling 1500 euro. Neemt u de verzekering ‘Maxi’ erbij, dan bedraagt de vrijstelling 550 euro. Let op: deze vrijstelling is van toepassing per schadedossier. Dit wil zeggen: als u een deuk rijdt in de linkerkant en een dag later rijdt u een deuk in de rechterkant, dan zijn dit twee afzonderlijke schadedossiers. De vrijstelling is het maximale bedrag, niet het standaard bedrag.
Van élke schade wordt een foto genomen met een tijdstip. Dit wordt op een tekening van de wagen geplaatst zodat de volgende huurder exact weet welke schade zich waar bevindt.
Nadat de check-in is verlopen, dan kan u, indien gewenst, een e-mail krijgen met de geüpdatete schadestaat.
Uiteraard probeert u als huurder we boetevrij te blijven maar een parkeer- of verkeersboete is helaas snel gebeurd.
De meeste boetes die we binnenkrijgen zijn parkeerboetes. Onze wagens zijn uitgerust met een parkeerschijf, maar deze durft ontvreemd worden. Kijk daarom goed na voor dat u vertrekt dat er een parkeerschijf in de wagen zit. Autoverhuur Van Laer is in geen geval verantwoordelijk als u toch parkeert in een zone waarin een parkeerschijf verplicht is en u deze niet zou hebben gelegd.
Verkeersboetes
Deze boetes (politieboetes) vallen onder de strafwetgeving. U bent als bestuurder volledig verantwoordelijk en deze boete wordt ook als volledig ten laste van jou als bestuurder gesteld. We raden u aan om deze boete zo snel mogelijk te betalen, binnen de termijn. Hoe langer u wacht, hoe hoger de kosten kunnen oplopen. Bij niet-betaling wordt een deurwaarder ingeschakeld.
Ook als u in het buitenland een boete oploopt dient u deze te betalen, uiteraard.
Wij houden u op de hoogte van het ontvangen van de boete. Als de waarborg nog niet vrijgegevens is of teruggestort gebruiken wij deze om de boete te vereffenen.
Parkeerboetes
Parkeerboetes of retributies vallen onder de gemeentelijke wetgeving. Uiteraard dient u deze als bestuurder zelf te betalen. Betaal deze binnen de termijn en voorkom zo extra kosten van zowel ons als gemeente.
Procedure parkeerboetes:
Als u niet akkoord gaat met de parkeerboete, dan kan u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente of stad. Hiervoor raadpleegt u best het reglement van de gemeente. U laat dit ook aan ons weten, zodat wij ook op de hoogte zijn. Autoverhuur Van Laer zal de parkeerboete steeds doorrekenen naar de klant, ongeacht de status van de betwisting. Als achteraf blijkt dat u toch in recht wordt gesteld, dan storten wij graag het bedrag terug, maar tot dan betaalt u eerst de boete aan ons.
Burgerlijke Aansprakelijkheid is inbegrepen in de huurprijs. De vrijstelling (franchise) hangt af van het voertuigtype. Wij raden je aan om aanvullende afkoop vrijstelling te nemen. Zo moet je bij schade veel minder betalen en ben je zeker van een lage schadekost. Een aantal voertuigen zijn voorzien van een vaste vrijstelling die niet afkoopbaar is. Vraag er bij afhaling van je voertuig naar aan de balie.
Wat is de vrijstelling BA? Stel, je bent verstrooid en veroorzaakt een ongeval met ‘een tegenpartij’ (dit kan ook een muur zijn van iemand, een fietser, tractor, …). Dan sta jij in voor 600 euro dossierkosten aan de tegenpartij. Dit heet de vrijstelling burgerlijke aansprakelijkheid. Deze kan u verlagen naar 350 euro via de ‘Mini’ verzekering of volledig afkopen via onze ‘Maxi’ verzekering.
Wat gebeurt er met de schade aan mijn huurwagen? Als je schade hebt gereden wordt deze vastgesteld bij de check-in. Elke wagen heeft een vrijstelling eigen schade, standaard is deze 3250 euro. Dit is het maximale bedrag dat de herstelling kost voor u. Het is uiteraard niet dat er voor elk geval automatisch 3250 euro zal geteld worden. Deze vrijstelling kan u ook verlagen naar 1500 euro via de ‘Mini’ verzekering of naar 550 euro via onze ‘Maxi’ verzekering. Let wel op: dit maximale bedrag is per schadedossier.
Ga je naar het buitenland? Dan sluit je best een bijkomende reisbijstandsverzekering af. Zonder reisbijstandsverzekering is er in geval van pech of ongeval geen repatriëring van het voertuig, de bestuurder of andere inzittenden voorzien. Enkel in geval van een mechanisch probleem met aansprakelijkheid van de verhuurder zorgt de verhuurder voor repatriëring van het voertuig indien het voertuig voor herstelling moet achter gelaten worden.
Onder Burgerlijke Aansprakelijkheid is de volgende schade niet mee voorzien:
Bij je verzekeringsmakelaar kan je een extra verzekering afsluiten voor je lading of voor de inzittenden bijkomend te verzekeren.Terug naar vragen
Wat te doen bij pech:
Tracht de oorzaak van het defect op te sporen en eventueel op te lossen.
Bel ons tijdens de kantooruren om te kijken hoe we het probleem kunnen oplossen.
Is het probleem cruciaal en gebeurd het u na de openingsuren? Als u verzekering mini of maxi hebt bijgenomen hebt u recht op 24u/24u 7d/7d assistance. Dit telefoonnummer wordt op het contract uitgeprint.
Veel voorkomende situaties:
Let wel: sleepkosten kunnen aangerekend worden indien het technisch defect niet ter verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Een reisbijstandsverzekering is niet inbegrepen in het huurcontract.
Als de schade niet te wijten is aan de bestuurder dan nemen wij onze verantwoordelijkheid als verhuurder om kosteloos een gepaste oplossing te bedenken.
Wat te doen bij een ongeval:
Help, u bent betrokken bij een ongeval. Zorg dat u veilig en ongedeerd bent en contacteer ons.
Er zijn een aantal situaties mogelijk: